Flat Iron

De känns som ja har så mkt att berätta att ja knappt vet vart ja ska börja. Jag älskar New York! Staden är fan helt underbar med allt mini-cupcakeskiosker till stora ståtliga byggnades i stål o glas. Kontrasterna är stora o jag är förundrar över hur en gata helt plötsligt kan se så annorlunda ut jämfört med den gatan man gick på för en minut sedan. Alla dessa kulturer också.. kineser som fnittrar så man inte kan se ögonen, spanjorer som vevar med armarna, fransmän som försöker pussa en på kinderna o de mörka stora amerikanarna som nästan ser lite läskiga ut där de står i sina gäng på gatuhörnen. Men, vart man än kommer ifrån så känner ja att alla här är glada. De njuter liksom lite extra. De sitter skrattandes i parkerna, hjälper gärna till om man hur mkt att bära på, tar följe till dörren för att se att man kommit fram safe osv. Jag gillar de så mkt. 


Flat Iron. Byggnaden som är så sjukt smal att ja inte fattar att man kan bo så. O vet ni? Det är inte ens amerikansk ägt längre utan i finanskrisen så sålde dom de till ett gäng japaner. De är för tusan som att sälja Eiffeltornet till en dansk. Hur tänkte dom där?

Jag har ju redan råkat ut för de ena o de andra här o de känns helt seriöst som om ja redan bott här en månad fastän de bara är en vecka. Jag har börjat lära mig tunnelbanesystmenet men de där med gator o avenyer.. snark. Egentligen är de ju världens lättaste system eftersom man helt enkelt har delat upp manhattan i tennisracks liknande form. Längderna är avenyer o bredden är gator. Men ibland så heter gatorna något annat o ibland så vet man bara att man ska vara på 106th street 5 av men man vet ju inte vilket av husen de syftar på. På tal om 106th street 5 av så är det min adress :) jag bor numera på Upper East Side hehe fast ja är inte lika rik som de på Upper East är. Jag är numera ännu mer fattig än vanligt. Dettta eftersom jag va o shopppade i helgen. Köpte mej en helt ny garderob faktiskt o även om ja brände ett par tusen så va de värt eftersom de va så sjuk billigt här! Köpte redken schampoo o andra märkesgrejer o de är fan billigare än saker utan märke i sverige. Lovely. Fick dessutom se staden New Jersey igår eftersom de va där den stora shopping outleten var. 

Nu ska ja läsa NY Daily News för fan, jag böjar mitt internship imorgon. Nervös så jag vill spy? Svar ja, helst spy ett par ggr till och med. 

/Janneke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0