hmmm

min hjärna är någon slags berg- och dalbana och det finns säkert miljon olika saker jag tänker på och funderar kring. men just nu undrar jag:
- varför använder man ordet plåtning för vanligt foto? "jag plåtades för den här och den här tidningen". jag förstår begreppet då när det verkligen är plåtning, alltså att man är i studio(eller utomhus för den delen också), det är någon som stylar en, någon som fixar sminket, det finns en fotograf som dirigerar osvosv. då ligger det rätt så många människors arbetsinsats bakom det där kortet som tas och då är det mer än okej kalla det för plåtning. men när det "bara" är så att en fotograf tar kort på någon till en artikel i vanlig tidning, utan studio, stylist och hela det cirkuset, så tycker jag inte att det är plåtning. då fotas man, helt enkelt. jag kanske är fördomsfull men jag tycker att det låter att man vill framstå som något bättre än vad man egentligen är. man vill framstå som en av dom stora och att man lever lyxigt liv med plåtningar och massa andra spännande uppdrag. varför? är det inte bättre att säga som det är? vanligt foto är det väl inget fel på!!
- och en annan sak jag undrar över: varför stör detta mig så mycket?
.
nu när jag började skriva det här så kom jag ihåg hur jag många gånger undrat även varför "second hand" och "vintage" låter mycket coolare än loppmarknad. vem var det som starta secondhandvintageärcooltloppisförtöntar-rörelsen? /hanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0