just nu: jag vill slå dem

jag sitter i datorsalen och lyssnar på hur tre tjejer snackar om mat, kalorier och fettma och på riktigt, jag blir mörkrädd. är alla så dumma i huvudet? vad kommer den här hetsen ifrån? vad hände med att leva livet och njuta av den? och när blev maten och kaloriemängden kontra träningen den som definierar mig som människa?
.
t.ex.
tjej1: "vi måste på riktigt gå träna idag för jag åt en halv cheesecake igår. jag har ångest för det. jag gick med i matdagboken där man skriver upp allt man ätit. det gjorde jag för att ta reda på hur mycket kalorier det är i en cheesecake"
tjej2: "cheesecake har xxx kalorier. (jag undrar hur i helvete visste hon det?) men du måste tänka på att kroppen förbänner lite även i vanlig fall."
tjej1: "men jag vill alltså inte bli tjock. jag vill inte vara jättejättesmal men jag ville absolut inte bli tjock."
tjej3: "min kompis styvpappa cyklar sådär 1,5 mil om dagen för att han älskar bröd och ost. hehee man måste ju träna för att få äta."
.
och så nickar alla instämmande och så fortsätter dom hetsa varandra om hur fettma är det värsta som kan hände dem, hur all mat innehåller kalorier, hur de måste träna bort dem osvosv. påpekas ska att ingen av tjejerna är en överviktig utan alla de är smala.
och jag vill bara skrika att SKÄRP ER! MAN BLIR FÖR FAN INTE TJOCK AV EN CHEESECAKE!!! MAN BLIR INTE TJOCK AV ATT ÄTA MAT!!! och FETTMA ÄR INTE DET VÄRSTA SOM KAN DRABBA ER! och LIVET HANDLAR INTE OM HUR MYCKET DU VÄGER!!!!
ät gott och bra mat, ynna dig saker med gott samvete för annars förstör du dem bara, rör på dig så att du håller dig frisk, njut av livet och var glad. och sluta gnälla och hetsa om det här. jajaja det är lätt för mig att säga som är smal (precis som de allra allra flesta), älskar träning och mat och har världens bästa ämnesomsättning och har aldrig bantat. men komigennu, det definierar väl ändå inte mitt liv eller hur jag är som människa. jag är så trött på sådan här snack! DU ÄR INTE DIN VIKT.
/hanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0